zondag 31 januari 2010

Blokindeling

Beste modelspoorfan,

Onderwijl dat ik de rails opnieuw aan het leggen ben op de onderbouw, zodat ik een laatste keer kan kijken of alles past, heb ik me bezig gehouden met blokindeling van het plan. Allereerste moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met dit deel van het sporenplan.

Bij het nalezen van wat boeken, kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat een blok minimaal de lengte van de langste trein moet hebben en dat wissels NOOIT deel uit maken van een blok. In eerste instantie heb ik als leidraad genomen dat er nooit wissels in een blok mogen zitten. Ik kom dan tot in het totaal 12 blokken voor de hoofdlijn en 3 voor de zijlijn.

Blokindeling hoofdlijn:


Blokindeling zijlijn:

De kortste blokken zijn 11 en 12. Ondanks dat ik denk dat de langste trein mogelijk niet in deze blokken past, lijkt het we wel handig om deze stukken te kunnen in- en uitschakelen. Immers het zijn delen van de keerlussen. Wat is jullie mening?
In de zijlijn blokindeing zijn ook de stukken rails die niet tot een blok behoren en geen wissel zijn aangegeven. Zie de zwarte dubbele pijl.

Maar nu verder. Ik begrijp dat ieder blok geïsoleerd moet worden. Bij Märklin moeten volgens mij de rails worden onderbroken/geïsoleerd middels rode plastic isolatoren. Klopt dat?
Het isoleren van ieder blok: betekent automatisch dat ook dat de wissels en overige te korte stukken altijd onder rij-spanning staan?

Tot slot, hoe regel je dat de blokken van stroom worden voorzien? Aangezien ik zelf een lage graad van automatisering wil, liever gezegd geen. Ik zit daarom te denken aan schakelaars waarmee ik blok aan en uit kan zetten, oftewel voor ieder blok een schakelaar die wel of niet bepaald of de trafo is ingeschakeld of niet.
Ik rij immers met Delta F4, dus kan maximaal 4 locs rijden. Meer is ook niet de bedoeling.

Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn oplossingen en ideeën, alvast bedankt voor jullie opmerkingen enz.

Groet, Michaël

4 opmerkingen:

  1. Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden. Als je met Marklin rijdt en met K-rails kun je volstaan door een stuk rails te isoleren en er een terugmelder op aan te sluiten.
    Ik wil geen automatisering, maar dat is nu juist het aardige van de huidige techniek en ook met Delta kun je digitaal rijden. De locs stoppen dan gewoon mooier enz. enz. Koploper(gratis), een oude PC en een Intellibox o.i.d. heb je nodig en een wereld gaat voor je open.
    Gelet op de foto: zo oud ben je ook weer niet....
    Over het aantal blokken: 11 en 12 kan je weglaten. Als een trein op 11 aankomt vanuit 9 gaat de trein links rijden. Dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb helemaal geen 'blokken', de baan kan per sectie stroomloos gezet worden om storingen (kortsluiting) op te sporen. Ik kan in het schaduwstation kijken en de treinen precies op de juiste plek parkeren. Als je het schaduwstation niet kunt zien zal je iets voor de bezetmelding en het stoppen moeten regelen (seinpalen?). Ik gebruik de ouderwetse blauwe schakelkastjes om wissels en ontkoppelrails aan te sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanaf de centrale gaat er naar ieder blok (met zo'n rood plastic isolator geisoleerd traject bij c-rails) een rode voedingsdraad. Ook op een paar punten een extra draad trekken naar de massa!
    Overigens is jouw baan erg bemeten op het materiaal dat je kennelijk nu hebt, Marklin biedt zoveel mooie producten aan dat je over een ppaar jaar wellicht spijt hebt van bepaalde keuzes, zoals het weghalen van het omloopspoor in je bergstation. Met een omloopspoor kan je bijvoorbeeld ook een museumstoomtreintje laten rijden met een paar wagonnetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook beginnen met blokken maken met K rails maar ik ben er echt een leek in.
      Hoe isoleer je K rails? Hoeveel bezetmelders per sectie enz... Alvast bedankt

      Verwijderen