zondag 5 januari 2014

Mini-stofzuiger voor modelbouw

Beste modelspoorvrienden,

Het is al bijna een jaar geleden dat ik dat laatste post heb geschreven. Het wordt wel eens tijd voor een update. Aan Mittelbrücke is niet heel veel gebeurd, liever gezegd er is meer afgebroken dan dat er is bij gekomen. Reden is dat ik nu het sporenplan definitief heb en ik al maanden bezig ben om de isolatie onder de rails aan te brengen. Maar over beide onderwerpen later meer.

Verder heb ik me wat meer verdiept in het ballasten, speciaal van Märklin C-rails. Dis door de al hoge opbouw niet erg gemakkelijk. Daarom heb ik dit weekeinde een proef stukje gemaakt met verschillende ballasttypes, grofheden enzovoorts. En omdat het lekker ging heb ik er direct een klein diorama van gemaakt. Alles is klaar, maar het de mengsel van houtlijm en water moet drogen en dat duurt wel een dag of twee. Dan foto's maken en publiceren.

Nee waar ik het vandaag over wil hebben is dat ik bij het verdelen van het ballast materiaal soms dat te veel materiaal tussen de rails had. Dat is lastig weg te halen. Gelukkig kreeg ik een idee voor een oplossing. Die wil ik graag met jullie delen.

Benodigdheden: stukje oude panty, rietje en wat schilderstape.


Doe het stukje panty om het uiteinde van het rietje en wikkel de schilderstape er omheen zoals ik de onderstaande foto.


Door nu het afgedekte einde in je mond te nemen en te zuigen worden kleine stukje opgezogen en komen door de panty niet in je mond. Als je alles hebt opgezogen, even naar een verzamelplek en gewoon stoppen met zuigen, alles valt zo uit de mondstofzuiger.

Bijgaand ook nog een korte demonstratie van het wegzuigen van ballast tussen 2 spoorbielzen.



Succes!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten