zondag 25 oktober 2009

Sporenplan Mittelbrücke deel 5, het plan

Beste lezer en modelspoorfan,

In deze post wil ik jullie de eerste keer het hele sporenplan laten zien. Het heeft heel wat gepuzzel en tijd gekost om e.e.a. goed in Wintrack te krijgen. Het programma is niet zo eenvoudig te doorgronden maar het lukte uiteindelijk. Het eerste plaatje is van de baan zoals hij eruit komt te zien.



Alleen de zichtbare sporen zijn aangegeven. Links is een station en met plein, met wat huizen en mogelijk een kerk. Achter dit plein komt een heuvel, berg om hoogte te geven aan de zijlijn die naar boven gaat. Station, plein en spoor op de voorgrond zijn op 0-niveau. Dit heeft mijn inziens een voordeel dat er een heel lang valk spoor te zien is, hetgeen de natuurgetrouwheid ten goede kan komen. Door de bochten is het spoor niet saai, eerder speels.
De zijlijn eindigt in een halte/kopstation. Het is de bedoeling om er met een railbus te gaan rijden. De hoofdlijn is ook goed zichtbaar over het hele front van de baan. De zijlijn ligt hoog en ligt wat verder naar achter.

Het volgende plaatje geeft een overzicht van de dubbele opvaal, met de keerlussen en het geknepen midden. Sommige noemen dit een hondebot vorm, wat idd wel klopt.



Aangezien ik maximaal met 4 treinen wil rijden (Delta 4F is voldoende), heb ik aan de achterzijde slechts 1 opstelspoor gemaakt. De railbus rijdt op en neer tussen Bensheim en halte, 2 treinen op het hoofdspoor en 1 op het opstelspoor, lijkt me voldoende.
Om voldoende hoogte te winnen links boven in de baan, de zijlijn kruist de hoofdlijn, zal de hoofdlijn vanaf de gebogen wissel links onder onder het 0 niveau zakken. Na de aftakking van de keerlus (linksboven in de hoek) daalt het spoor nog verder. Hierdoor onstaat in het midden van de baan, het diorama deel, voldoende ruimte voor steile bergen, een boogbrug ca 10 cm en rivier/beek.
Na het midden van het tunnel spoor, klimt de baan weer naar de rechterzijde van de baan. Bij de tunneluitgaan rechts is het 0-niveau weer bereikt. De beek is de optische scheiding naar het rechterdeel van de baan. Een hoogliggende halte, zeker 12 cm boven 0-niveau en weer bergen.



In het bijgaande plaatje zie je de zijlijn en het zichtbare deel op het 0 niveau. de brug in het midden van de zijlijn ligt 10 cm boven 0-niveau.

Via Wintrack komt naar voren dat er nergens een grote helling dan 3% is. Dat zit wel goed. Het kleinste verschil tussen hoofd en zijlijn is links boven. Het bedraagt een 6 cm. Voldoende als je zonder bovenlijning rijdt.



Tot slot nog een overzicht van alle sporen en scenery, tot zover het er nu instaat.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, opmerkinken enz. Laat graag even een berichtje achter.

De volgende stap is om het dubbele spoor een uit te leggen op de vloer van de kamer. Kijken of e.e.a. klopt qua maatvoering en hoe het eruit gaat zien. Ik ben benieuwd.

Groet, Michaël

Geen opmerkingen:

Een reactie posten