zondag 30 januari 2011

Bocht tracé aangepast

Beste modelspoorfans,

In de vorige post heb ik verteld dat het tracé van de rechterbocht niet zo lekker paste. Deze post wil ik laten zien hoe het is geworden nu het tracé opnieuw is gezaagd en uitgelegd. Allereerst een overzicht hoe de bocht.



Onderstaand een detail van het tracé. Sommigen hadden mij de suggestie gedaan de bocht met een nieuwe plaat 6 mm multiplex te starten. Dit heb ik ook gedaan en het is goed uitgepakt. Met eerste de hele bocht uitleggen op de plaat en het aftekenhulpje was het een koud kunstje. Wel heb ik de diameter van de binnenbocht (R1 = 720 mm) gecontroleerd.
Bij het leggen van een halve bocht zonder controle kan je toch we een behoorlijke fout maken.


Detail in de bocht


Detail op bij wissel en kruising

Onderstaand het eind resultaat met een overzicht van de hele bocht, wissel en engelse wisselpartij midden links en de stijging van dat deel naar de voorzijde van de baan.



Ik heb gemerkt dat die stijging te groot is. Loop de dubben om die minder steil te maken, maar ben er nog niet uit hoe. De achterzijde ophogen of de voorzijde verlagen. Ook zie ik dat er ter hoogte van begin-eind van de stijging een knik ontstaat tussen de rails. Dit is niet goed.
Eerste is dat ik nog een keertje het stijgings % ga uitrekenen. Als dat 4 - 4,5% is dann kan dat nog wel doorgang vinden. Immers het spoor is bedoeld voor rijmogelijkheden en is eigenlijk alleen een keerlus



Tot slot lukte het me een mooie opname te maken van de stoonloc uit de Baureihe 86 nummer 582.



Veel succes en tot spoedig, groet, Michaël

1 opmerking:

  1. Eigenlijk zou je het rondlopende traject en beide keerlussporen helemaal op 1 hoogte moeten houden, hellingen zorgen toch snel voor problemen. Als de helling niet te lang is, zoals bij jou, en je rijdt met niet te lange (zware) treinen dan kan een marklin lok er waarschijnlijk probleemloos omhoog rijden. Dat je de overgang van vlak naar helling de c-rails niet makkelijk kan neerleggen(knikken), daar hebben mijn M rails bijvoorbeeld ook last van.

    BeantwoordenVerwijderen