woensdag 12 januari 2011

Voortgang en hulpstukje

Beste modelspoorfan,

Even een korte update. De afgelopen week heb ik het tracé van de zijlijn voor een deel gelegd. Er ontstraat nu echt een hoogteverschil tussen hoofdlijn en zijlijn. Helaas heb ik nog geen foto's van, die houden jullie tegoed.

Verder zag ik de site van Riny (http://www.modelspoorh0.nl/main.htm bij de rubriek Tips & Trucs) een handig hulpmiddel om eenvoudig de tracédelen op het triplex af te tekenen. In feite bestaat het uit een onderstel van een oude wagon, waarop een potlood is gemonteerd.
Eerst dacht ik nog dat het veel werk zou zijn, maar uiteindelijk was het zoeken van het geschikte boutje en moertje (natuurlijk lagen die niet bij elkaar) nog het meeste werk. Bijgaand wat foto's.





Door het wagentje aan beide zijden te gebruiken kan je links en rechts aftekenen. Wil je verschillende breedtes hebben, dan kan je het plankje verwisselen.
Het schroefje is een m3 boutje. Gat in plankje 4 mm.
Voor het potlood heb ik een Ikea potloodje gebruikt. Als je een 6 mm gat boort, wat ruimt dan krijge je op de 6 kant van het hout van het potlood een mooie klempassing. Hierdoor hoef je het potloodje minder goed vast te houden bij het aftekenen. Wordt de passing wat te ruim, dan kan je een dun spijkertje in de zijkant van het triplex maken om het te borgen. Veel succes!!

Groet en tot de volgende keer, Michaël

Geen opmerkingen:

Een reactie posten