donderdag 13 januari 2011

Overstappen op Märklin Mobile Station 2

Beste modelspoor fans,

Al een tijdje denk ik erover om mijn Delta 4V te vervangen door een Mobile Station 2. Zover ik heb gelezen zijn er dat de Märklin nummer 60635 (de handset) en 60113 (aansluitbox). Maar is dat inderdaad alles? Onderstaand zie ik ook nog een trafo (wandlader) staan. Waar zit die bij?


Aansluitschema uit de handleiding van mobile station 2 (60653)

Dan heb ik ook nog een vraag over het aantal treinen die er mee kan worden gereden. Ik lees op enkele plaatsen dat de 1,9 A voeding (de wandplug) genoeg is om 2 tot maximaal 3 treinen te laten rijden. Klopt dat? Ik wil er max 4 treinen tegelijkertijd op laten rijden, maar meestal zal zullen het er minder zijn. Verder nog wat verlichting in de wagons, maar geen wissels, die wil ik met de hand besturen.
En als de voeding niet genoeg is, hoe kan ik dan het vermogen verder opvoeren?

Alvast bedankt voor je reactie, ik wacht met spaning op jullie tips en meer, groet, Michaël

4 opmerkingen:

  1. Ik heb een 6002, levert 52 va en 16 volt op de rails, dwz 52/16= 3,25 ampere? Bij mij staan probleemloos 15 loks en een aantal wagonnen met verlichting op de baan, tegelijkertijd rijden soms 3 loks. Dat gaat allemaal makkelijk. Ik dacht dat een marklin decoder maximaal 1 ampere aan de motor kan leveren, dwz rijden met 2, maximaal 3 loks moet kunnen.
    Het zal verder erg afhangen van jouw loks (type motor en decoder) en aantal andere stroomverbruikers.

    Ben je al eens naar Houten geweest? Daar kan je vast zo'n ms2 en andere toebehoren kopen, er zijn genoeg handelaren die startsets uitelkaar trekken en de onderdelen los verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Frank,
    Dank voor je reactie. Nog even een korte vraag, je gebruikt dus inderdaad de 6002 dan in combinatie met een MS2. Klopt dat?

    Groet, Michaël

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, met een 6021. Zie: http://frank103.blogspot.com/2009/12/de-zolderspoorbaan.html

    We hebben hier wel een oude (eerste serie?) ms, 30 euro in houten, waarvan er 2 uitvoeringen waren, een 1.2A en een 1.9A. We hebben dan de lichte uitvoering, 1.2A (moet ik nakijken), en die voldoet uitstekend om te rijden met 2 delta lokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zelf werken wij met marklin 60215 en mobile station.
    wij zijn zeer te vrede daar over en kan dat ook aanraden.
    wij zijn bezig met de bouw van een mobiele modelspoorbaan van 17 meter lang en 5 meter breed.
    dit hopen wij dan ook in 5 jaar te gaan bouwen als het een beetje mee zit.
    het blijf altijd denkwerk om het computergestuurd te krijgen sn geen fouten er in te maken.
    wij wensen dan ook een ieder veel blezier met het bouwen van een modelspoorbaan.

    BeantwoordenVerwijderen