zondag 2 januari 2011

Start van 2011, de eerste trace's

Beste modelbaanfans,

Allereerst een gelukkig en voorspoedig 2011. Ik hoop dat ik jullie dit jaar van wat meer vorderingen op de hoogte kan stellen dan 2010. Heb er ook echt zin in, om dit jaar eens een flinke slag te maken met mijn baan Mittelbrücke. En als de voortekenen niet bedriegen dan gaat dat ook wel lukken.

In de periode net voor kerst en de afgelopen week heb ik de eerste trace's gelegd, Van 6 mm triplex heb ik de eerste lus gemaakt. Als je voor de baan staat is een groot deel van het hoofdtracé aan de linkerkant (de stations/stadsdeel) gerealiseerd.

Na wat probleempjes in het begin ging het laaste deel erg snel. Voornaamste hobbel was het materiaal voor de hoogte houders. Eerst was ik begonnen met 9 mm triplex, maar dat vond ik wat klein. Verder was het meranti en dat splintert heel erg. Ook wilde ik dat te snel werken en de het hoogteverloop maar een beetje schatten. Dus, begin en eind van de bocht bepalen en dan de tussenliggende op het oog. Dit is geen goede werkwijze.

In de tweede poging heb ik 12 mm triplex gebruikt en heel erg nauwkeurig gemeten. Dus precies de cirkelomtrek uitrekenen en dan met 3% helling de volgende hoogtehouder lengte bepalen. Ook heb ik de 2-de serie hoogtehouder breder gemaakt. Minimaal de helft maar liever meer van de breedte van het tracé. Voorbeeld. Het hout voor het 2 sporige tracé is 15 cm breed. de hooget houder 10 cm. Hierdoor is het zelfs mogelijk om de bochten iets (1 - 2 mm) te verkanten. Het 1-sporige tracé hout is 7 cm breed. De gebruikte hoogtehouders zijn 5 cm breed.
Voor de bevestiging heb ik dunne houtschroeven gebruikt, 2,5 of 3 mm. Hierdoor is voorboren eigenlijk niet nodig. In de meeste gevallen gaat het goed, een enkele keer niet.

Spannend was wel om het grote stuk van het station te maken. Hiervoor ben ik uitgegaan van een hele plaat van 121 * 61 cm .Nadat een paar hoogte houders waren bevestigd heb ik de plaat erop gelegd en de overlappen met de al bevestigde delen afgetekend. Die heb ik eerst uitgezaagd. Zo ontstond een héél groot stationplein. Toen heb ik de plaat gevestigd en ben gaan passen, meten en tekenen. Hier het station, daar de perrons, daar weer de weg naar de stad, het parkeren voor de auto's, enz, enz. Ook heb ik het spoor los gelegd, zodat er een goed beeld ontstond van de opstelling, afmetingen en verder,
Het zagen van het plein heb ik op de plek gedaan, eronder zit immer toch niets. Daarna eerste gemonteerd (geschroefd op de hoogtehouders) en later nog meer ondersteuningrn. Het blijkt namelijk dat de 6 mm triplex toch niet zo vlak is als die wel lijkt. Mijn ervaring is dat je om de 20 - 25 cm, maar max 30 cm wel een houder moet hebben.
Voor wat betreft de hoogte van het stationsplein, dat houd ik aan als 0 niveau. Door de afstandhouders heb ik het naar + 10 cm boven de onderbouw getild. Hierdoor zal ook nooit de trein rechtstreek op de onderbouw rijden. Mogelijk dat dit nog invloed heeft op het geluid. Ook iets waar ik binnenkort mee te experimenteren,


De eerste lus van plan Mittelbrücke, de trein staat al klaar voor vertrek


Hier is goed te zien de hoogte van het tracë boven de onderbouw

Verder zie je op de foto's ook dat ik inmiddels een bouwpakket van een station en seinpost heb besteld. Voor het station ben ik uitgekomen op "Däligen" van Vollmer. Oorspronkelijk een Zwitser voorbeeld, maar de uitstraling en vooral de afmetingen bevielen mij. Ook is het ruimte technisch prettig dat het goederenstation een deel is van het gehele station.


Perron zijde station Därligen (Vollmer 3315)


Zijgevel station Därligen (Vollmer 3315)

Voor wat betreft de grootte van het station, er past precies een trein met 3 Silberlingen en een lok ervoor. Voor een baan van deze afmeting, lijkt me dit voldoende. Wel moet ik straks rekening houden met de rijrichtingen, anders kunnen passagiers niet meer in en uitstappen.

Verder zie je op de baan de doos staan van een seinpost Stutgart, ook van Vollmer.


Seinpost Stuttgart, Vollmer (5733)


Opstelling van station en seinpost


Ik ben beniewd wanneer de trein echt kan vertrekken?

Voor de komende week/weken staat op het programma, om het tracé van het zijspoor te maken. Dit stijgt en gaat nog buiten het dubbelspoor om. Ter hoogte van de keerlus, hoop ik genoeg hoogte te hebben om dit spoor te kruisen. Daarna slingert dit spoor zich naar een halte (kopstation) in aan de andere kant van de baan. Dit wordt echt een bergachtige omgeving. Het is de bedoeling om met een railbus (moterwagen en aanhanger) op en neer te gaan rijden.

De hartelijke groeten en tot spoedig, groet, Michaël

Geen opmerkingen:

Een reactie posten