donderdag 17 september 2009

Mittelbrücke, het bestaat echt!!

Beste lezer en modelspoorfan

Al langer was ik van plan om de bouw van mijn modelspoorbaan vast te gaan leggen via een weblog. Toen ik gister de moed opvatte om dat ook werkelijk te doen, vond ik het wel zo aardig om een naam te hebben voor de baan. Een naam die aansluit bij het idee en ook het thema van wat ik ga maken.

In een eerder stadium had ik het ontwerp "Sauerland" genoemd. Bij nader inzien appelleert dat erg aan die streek en men zou verwachten dat het een exacte kopie wordt. Of op zijn minst heel veel verwantschap. Ik vond dat niet prettig en heb toen besloten een andere, meer neutrale naam te geven.

"Mittelbrücke" leek mij wel een goede. Echter ik heb niet gecontroleerd of het ook werkelijk bestond. Het net geeft uiteraard uitkomst. Intypen in google en er rollen vele honderden links uit. Ook bij de afbeeldingen zijn er vele. Nu dan een korte opsomming waar "Mittelbrücke" voor staat:
  1. Aan de Noord Duitse Noordzee kust in het plaatsje Boldixum/Wyk auf Föhr (Schleswig-Holstein) is er een pier in zee met de naam "Mittelbrücke". Dit is niet speciaal de plaats die ik in gedachte had.



  2. Van geheel andere aard is de Mittelbrücke van het strandbad in Klagenfurt, Oostenrijk. In de blog "Kärtnen, dein Reisedagbuch" wordt de brug aangeduid als een flirt plaats van allure. Ook dit had ik niet in gedachte bij het de naam van de modelspoorbaan.



  3. Dan is er ook nog een echte "Mittelbrücke" in het plaatsje Bensheim, Hessen Duitsland. Mittelbrücke is inderdaad een brug over een beek. Bensheim is ook een echt modelspoorbaan plaatsje met vakwerkhuizen, oudere gebouwen en in een heuvellandschap. Bensheim is verbonden via spoor Darmstadt/Mannheim en heeft zelf een aftakking naar Lorsch.
    Kortom alle ingrediënten die ik ook wil laten terugkomen in mijn baanontwerp.
    De Mittelbrücke op zich ontleend zijn naam aan een beeld dat midden op de brug staat. Het is gelegen aan de Bergstasse (zie ook Bergstrasse link). Dit is een 68 km lange straat die Darmstadt verbindt met Wiesloch aan de voet van het Odenwald. Aan de oostzijde ligt een heuvellandschap, typerend voor Zuid Duitsland.


    Wapen van Bensheim


    Mittelbrücke aan de Bergstrasse
Ik denk dat er via Mittelbrücke en Bensheim nog heel wat ideeën komen voor mijn modelspoorbaan. In ieder geval vond ik een inspirerende foto bij Flickr. Ik wil h'm jullie niet onthouden.



Michaël

Geen opmerkingen:

Een reactie posten