dinsdag 29 september 2009

Sporenplan Mittelbrücke deel 1

Beste lezer en modelspoorfan,

Mogelijk snij ik direkt het lastigste onderwerp aan bij onze hobby, het sporenplan. Zeker voor diegene, en ik ben een van hen, die niet vaak een baan plannen is het ontwerp van een goed sporenplan heel erg moeilijk. Immers er zijn zeer veel zaken om rekening mee te houden. In geval je niet voldoende hebt nagedacht en zaken doordacht kunnen de gevolgen groot zijn. Zelf je plezier in de hobby kan er danig door worden verpest.

Even een tussensprongtje. Als ik er nu aan terug denk was mijn sporenplan in mijn tienertijd niet goed. Saai, onvoldoende rijmogelijkheden, onwerkelijke situaties enz. enz. Daarom wil ik er nu lering uit trekken en zaken grondig aanpakken.

Laten we eerst kijken wat zoal bij een ontwerp komt kijken. Ik noem:
  • Het thema van de modelspoorbaan, b.v. hoofd-, zijlijn, berg of vlakke land enz.
  • Het tijdvak waarin de baan wordt opgebouwd.
  • Veel rijden of juist rangeren.
  • Graad van automatisering
  • Staat techniek of juist het bouwen van de scenery voorop.
  • In welke ruimte wordt de baan gepland en hoe staat het met de toegangelijkheid
  • Welke schaal.
  • Hoeveel tijd en geld wil en kan je besteden aan je hobby.
  • En hoeveel ervaring heb je zelf in het bouwen van een baan.
Al met al heel wat vragen om te beantwoorden. Nu kan ik een lange verhandeling houden welke mogelijk ik allemaal heb afgewogen, maar dat is niet erg interessant. Daarom mijn uitgangspunten op een rij. Overigens is de lijst van antwoorden tot stand gekomen na veel te hebben gelezen, plannen bekeken en nadenken over wat ik nu zelf wil.


Bij het ontwerp ben ik uitgegaan van:

  • Landschap in middengebergte stijl of omgekeerd, geen hoog gebergte noch laagland, dus dan wordt het heuvellandschap
  • Tijdvak jaren 50-60 van de 20-ste eeuw
  • Duitse treinen DB, daar is lekker veel van.
  • Uitsluitend diesel en stoom tractie, dus geen bovenleiding. Heeft als voordeel dat je wat hoogte bespaard bij kruisende rails.
  • Lange smalle baan met veel frontale breedte, kom ik op terug.
  • Maximale breedte baan 3,80 meter, de kamer is niet breder.
  • Dag en avond/nacht baan. Geen winterlandschap
  • Naast een hoofdlijn (2 sporig?) ook een zijlijn met een eind halte
  • Alternatief kan voor de halte kan zijn een zandafgraving, fabriek of iets dergelijks
  • Beperkt aantal treinen. Ben wel geinteresseerd in techniek, maar wil me niet vastbijten in de elektronica of hele hoge kosten.
  • Märklin,
  • HO
  • ......en C-rails, alhoewel ik overweeg nog over te stappen naar K
  • Delta systeem, dus maximaal 4 treinen.
  • Wel een opdeling in baanvakken, zodat een bepaalde lichte automatisering mogelijk is. Maar ik heb geen enkel idee wat ik moet doen...
  • Scenery niet te overdreven, niet volproppen.
  • Deling maken tussen de diverse delen van de baan. Ik denk dat ik 3 delen kan maken
  • Modelspoorbaan verhuisbaar maken, in 2 of 3 delen.
  • Kosten in de gaten houden, ik heb veel meer hobbies die geld kosten.
  • Interessant rijpatronen voor de treinen, dus keerlussen.
  • Naast station, plein en wat huizen, ook de Mittelbrücke
  • Geen rijdende auto's of andere mecahnisatie op de baan, treinen en lampjes moeten het doen.
  • Seinen ja natuurlijk
  • Weatheren, ga ik proberen
  • Nieuw en 2-de hands materiaal mogen door elkaar lopen
  • Tunnels, ja anders wordt het onrealistisch in het groot bedrijf zijn bochten enz veel ruimer enz.
Oeps dat is wel een hele lijst van wensen. Moeilijk om daar aan te voldoen, ik ga een poging wagen. In de komende posts zal ik verder laten zien hoe mijn ontwerp er uit gaat zien. De eerst post zal gaan over de ruimte die ik ter beschikking heb, die heeft namelijk heel wat invloed om mijn keuzes en de vorm van de baan.


Zomaar een voorbeeld van een eenvoudige C-rails layout via Flickr

Groet, Michaël

2 opmerkingen:

  1. Beste Michaël,

    Ik ben alles aan het doorlezen, maar mis nog een belangrijk gegeven. Je geeft aan dat de breedte van de baan 3,80 mtr is, ivm met de kamer. Maar wat is de lengte van je baan/kamer? Dit heb je n.l. niet vermeld.

    Groeten,

    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcel,

    Ik denk dat er een misverstandje is. Het laatste plaatje is maar een voorbeeld van een sporenplan. Dit is NIET het plan dat ik ga maken. In de volgende post (Sporenplan Mittelbrücke deel 3) zal ik uitleg geven over de vorm van de baan. Dan komen de lengte en breedte van de baan aan de orde.

    Groet, Michaël

    BeantwoordenVerwijderen