zondag 29 november 2009

Voortgang onderbouw I

Beste Modelspoorfan,


In deze post de eerste foto's van de voortgang van de onderbouw.

Om een idee te geven, de onderbouw zijn de gele, groene, paarse en grijze balkjes. Er zijn dus 4 delen.




1-ste foto: ONDERBOUW
Het linkerdeel van de onderbouw is nu opgebouwd. Het zijn 2 delen, het eerste deel van 125 * 65 en het tweede 146 * 60. Het scheve deel dat deze 2 delen gaat verbinden, moet nog worden toegevoegd.



2-de foto: VERSTEVIGING
Hier het eerste deel los op de grond. Om een deel voldoende vorm te geven en het schranken te voorkomen heb ik per deel 2 kleine driehoekjes (11 * 11, 18 mm multiplex) gemaakt.



3-de foto: BEVESTIGING POTEN

Dit is de bevestiging van de poten. Die zijn relatief makkelijk te verwijderen. Ik heb een stille hoop dat als de baan klaar is ik een aantal beurzen er mee kan aandoen. Mogelijk ijdele hoop, maar het streven is loffelijk.

Dan nog iets over de hoogte van de baan. De poten worden 100 cm hoog Dat is erg hoog om te mee te bouwen, maar mijn zoon van 10 zei direkt, dat is een mooie hoogte om goed te kunnen kijken.
Deze lengte van poten houdt in dat het nul niveau ongeveer op 110 komt.



4-de foto: VERSTELBARE POTEN

De poten heb ik verstelbaar gemaakt. Op fora heb ik wel wat verstellingen gezien, maar de meeste waren met draadeind.
Voor deze baan heb ik een eenvoudiger oplossing bedacht. Grote houtschroeven (7 mm diameter) onder in de poten. Omdat de spoed van deze schroeven vrij groot is kan je makkelijk en snel verstellen, zodat de baan vlot waterpas te krijgen is. Zeker omdat ik ongeveer 10 poten nodig heb om de baan goed te dragen. De vestelling is natuurlijk ook ideaal bij het verplaatsen van de baan.
Tip: er komen nog viltjes onder om krassen op de vloer te voorkomen.



Tot spoedig, groet, Michaël

1 opmerking:

  1. Hé Michaël dat ziet er erg mooi en solide uit.
    Ben heel benieuwd of ik je baan nog eens op een beurs tegenkom. :)
    Succes met de verdere bouw.

    Gr.
    Lokkie

    BeantwoordenVerwijderen