maandag 2 november 2009

Ontwerp van de onderbouw

Best modelspoorfans,

Nu het ontwerp van de baan min of meer vast staat heb ik het afgelopen weekend het ontwerp van de onderbouw aangepakt. Na wat lezen zo hier en daar heb ik gekozen voor een open onderbouw. Een open onderbouw is in feite een raamwerk waarop de sporen en het landschap worden gemonteerd. De absolute tegenhanger is een gesloten plaat, te vergelijken met een tafel.

Door de verlaagde baan aan de achterzijde zijn toch wel grote stukken onder en boven het 0-niveau, zeg maar het stationsniveau is een tafel/plaat eigenlijk geen alternatief. Verder is de baan aan 3 zijden door muren ingeklemd en samen met het verhoogde landschap, moet ik erg goed letten op de bereikbaarheid van de baan. Een open frame heeft dat.

Ook wil ik proberen om de baan verhuisbaar te houden en moet ik dus op het gewicht letten. Ook daar heeft een open frame voordelen. Voor meer informatie over open frame zie het nproject.org . De foto's zijn van deze site gehaald en geven een goed voorbeeld.





Naast deze voordelen zijn er nadelen, er moet goed worden nagedacht over het ontwerp, immers de tracés moeten exct worden neergelegd. Overigens bieden de hedendaagse hulpmiddelen in de vorm van PC, wel een uitkomst, maar daarover meer.

Verder is het leggen meer werk, immers alles moet worden ondersteund en vast gezet. Even iets uitproberen is er niet zo bij.

Nu terug naar Mittelbrücke. Eigenlijk onderscheid ik 4 delen. Links en rechts de 2 delen van het uiteinde (cirkels) en het midden deel minder diep. Dit stuk wordt in 2 delen gemaakt. Het ziet er dan ongeveer uit als hieronder.

Mijn idee is om de 2 linkerdelen (oranje, groen, grijze balkjes) en rechterdelen (aqua, paars) onlosmakelijk aan elkaar te verbinden. Er komt dus 1 deling ongeveer in het midden van het diorama. Zo onstaan hopenlijk 2 "verhuisbare" delen. Bijkomend voordeel is dat de deling op een recht stuk komt in alle baanvakken.

Vervolgens ben ik met Microsoft Visio gaan tekenen en heb rechthoeken gemaakt varierend van 40 *40 tot 60 *60. Als ik 94 * 18 mm houten balkjes gebruik lijkt me dat stevig genoeg.


Voor een groter plaatje even aanklikken

Tijdens het tekenen bedacht ik me dat ik nogmaals eenn check wilde of de baan wel past op de onderbouw. Maar hoe dit te realiseren. Wintrack aan de ene kant, waarbij niet rechthoekige zijdes mijn inziens altijd maar een gok zijn en Visio anderzijds, daar kan je tot op de 1/2 mm nauwkeurig tekenen. Als oplossing heb ik Wintrack een plaat toegevoegd van 100 bij 0 cm. Dit tekent Winrtack als een lijn van 100 cm. Tekening geexporteerd en toen ingelezen in Visio. Daarna is het even verkleinen om de 100 cm lijn ook op schaal 100 cm te krijgen in Visio.

Als kontrole heb ik 2 stuks 24188 gemeten en die waren 371 mm (theoretisch 2*188 = 372). Nauwkeurig genoeg. Direct het plaatje vastgezet qua grootte. Onderstaand het resultaat van het ontwerp van het frame en de baan.

Volgend deel worden de plaatsing van de poten, de 3 hoeksversteviging en de aanschaf van het hout. Maar daarover later meer.

Groet en tot ziens, Michaël

Geen opmerkingen:

Een reactie posten